Fox News Confirms That Bill O'Reilly Won't Return to Air

Getty
Bill O'Reilly

The anchor has hosted the No. 1 show in cable news for 15 consecutive years.

Weeks after revelations surfaced that Bill O’Reilly quietly settled several sexual harassment claims — leading to an advertiser exodus from his Fox News program — the embattled host is out of a job. The announcement came from parent 21st Century Fox. 

“After a thorough and careful review of the allegations, the Company and Bill O’Reilly have agreed that Bill O’Reilly will not be returning to the Fox News Channel," a statement read.

"Over the past 20 years at Fox News, I have been extremely proud to launch and lead one of the most successful news programs in history, which has consistently informed and entertained millions of Americans and significantly contributed to building Fox into the dominant news network in television," O'Reilly said in a statement sent by consultant Mark Fabiani.

The Fox anchor added: "It is tremendously disheartening that we part ways due to completely unfounded claims. But that is the unfortunate reality many of us in the public eye must live with today. I will always look back on my time at Fox with great pride in the unprecedented success we achieved and with my deepest gratitude to all my dedicated viewers. I wish only the best for Fox News Channel."

The news is not a complete surprise, but it is nonetheless stunning. O’Reilly, 67, has been hosting the network’s 8 p.m. program The O’Reilly Factor for two decades. And it has been the No. 1 show in cable news for 15 consecutive years, bringing in more than $400 million in ad revenue in 2014 and 2015, and $118 million in the first three quarters of 2016, according to Kantar Media.

And in recent years, O’Reilly has branched out with a series of best-selling books and spinoff TV movies on National Geographic Channel (majority owned by 21st Century Fox) that have strengthened his brand outside of Fox News, where he earns about $18 million annually. 

By the time O’Reilly signed off on April 11 for a pre-planned two-week vacation, the advertiser exodus — including blue-chip brands Mercedes-Benz, Allstate, BMW, Bayer and Lexus — had reached more than 50, with most buyers reallocating their ad dollars to other Fox News programs. There was also mounting external pressure from advocacy and women’s groups, including Color of Change and the National Organization for Women, who were calling on the network to fire O'Reilly, and on advertisers to abandon his program.

But many media insiders predicted O’Reilly would survive because of his towering presence as the face of Fox News and also because the company recently renewed his deal — which was set to expire later this year — while it was aware that revelations of the settlement payment were going to be disclosed by The New York Times.

“He’s too important to the bottom line,” said one rival TV news executives prior to today’s announcement. “In some ways he’s more important to them now than [Roger] Ailes was.”

Former Fox News Channel chairman and CEO Ailes was ousted last summer, two weeks after former anchor Gretchen Carlson sued him for sexual harassment, which led to a cascade of similar allegations and an investigation by the Manhattan law firm Paul Weiss Rifkind Wharton & Garrison. The same law firm was retained to investigate claims made against O'Reilly by former on-air contributor Wendy Walsh. Megyn Kelly was among more than a dozen women who came forward with allegations against Ailes, which she detailed in her memoir, Settle for More.

Both Ailes and O’Reilly have denied the allegations. But a deepening toxicity between Kelly and O’Reilly, Kelly’s former lead-in on Fox News, was among the many reasons Kelly decided to forgo a $100 million offer from 21st Century Fox to stay at the network and instead left for a deal with NBC News. She was said to be especially annoyed that O’Reilly publicly accused her of disloyalty for speaking out about Ailes. And in an interview on CBS This Morning in November, Kelly responded to O’Reilly’s criticism by noting: “I believe Roger Ailes made the company look bad.” 

After Kelly left in January, Fox News moved quickly to put Tucker Carlson’s program into her 9 p.m. time slot. All of cable news has been lifted by the unpredictable opening months of President Donald Trump's administration, but Carlson has had an impressive early run — for the first three months of the year, Tucker Carlson Tonight averaged 3.27 million viewers.

It was the second-most-watched show in cable news for the quarter, behind only The O’Reilly Factor, which had its best quarter ever, with 3.98 million viewers. But now, Fox News is without its primetime linchpin. And it’s unclear if a second transition will be as seamless.

The internal memo sent Wednesday signed by the Murdochs is below.


comments powered by Disqus