U.S. Government Agency Launches Russian-Language TV Network to Provide "Reality Check on Disinformation"

Karen Bleier/AFP/Getty Images

Current Time network will be operated by the Broadcasting Board of Governors' Radio Free Europe/Radio Liberty and Voice of America.

U.S. Broadcasting Board of Governors (BBG) has launched a Russian-language TV network in a bid "to provide audiences with an alternative to the Moscow-controlled media and provide a reality check on disinformation."

Current Time, known as "Nastoyashcheye Vremya" in Russian, a term that means "current," "real" and "true," will broadcast as a 24/7 digital network, providing Russian-speaking audiences with local, regional and international news.

"Current Time connects Russian speakers in more than 10 strategic countries with each other and the world, on digital platforms, social networks, satellite and cable TV," BBG said on its website, adding that the network was launched "to provide audiences with an alternative to the Moscow-controlled media and provide a reality check on disinformation."

The network's potential audiences in 10 countries where it is available is over 240 million people, Voice of America said on its website, adding that another 160 million people will have access to Current Time materials on social media and on other online platforms.

Current Time comes as a long expected counter-measure to skewed reporting by Russia's main state-run national television networks. The Russian government has its own English-language international news service, Russia Today, which was established in 2005 and has frequently been described as a propaganda tool of the Kremlin.  

Formed in 1994, the BBG is an independent agency of the U.S. government. NBCUniversal film studio chairman Jeff Shell is the current BBG chairman. 

comments powered by Disqus